onsdag 13 april 2011

Sönderslitna liv



~~~


Mina tankar flackar i kväll och det river en känslostorm inom mig. Jag är ledsen, ilsken, besviken och uppgiven samtidigt som jag känner mig full av ren och skär jävlaranamma. Vi lever i en galen och snedvriden värld, en värld där vi går över lik för vår egen vinnings skull, för att tillfredsställa vår girighet och för att frossa i så kallad framgång, vilken ofta tyvärr är en tillbakagång på många sätt. Läs den här artikeln om Peni och hennes mamma så förstår ni vad jag menar med det i det här fallet.

En orangutangfamilj sökte sig till utkanten på en by för att leta föda när ett palmoljebolag skövlat deras hem, byborna jagade i väg pappan och gav sig sedan på mamman och slog henne med järnrör, kastade sten på henne, misshandlade henne grovt och band henne innan de försökte dränka henne. Till slut spärrade de in henne i en liten bur där hon en stund senare tog sina sista andetag, samtidigt som den livrädda lilla Peni klamrade sig fast vid hennes orkeslösa kropp. Peni kunde tack och lov räddas och håller på att återhämta sig hos International Animal Rescue för att sedan, om möjligt, kunna återutsättas i det fria.

Det får inte gå till så här. Människan får inte vara så empatilös. Grymheten måste få ett slut. Vi kan inte fortsätta att skövla världens regnskogar, våra egna lungor, för att vi ska kunna fylla våra magar med sötsaker och snabbmat och för att smörja in våra kroppar med tusen och en hudkrämer. Det är sjukt. Bisarrt. Ovärdigt. Jag vägrar att ta del av det där. Jag granskar varenda innehållsförteckning på allt jag köper och bär aldrig hem något med så mycket som en droppe palmolja i. Det går. Man överlever även utan den där chokladkakan eller den där glassen eller det där schampot, även om det är något man tagit för givet tidigare. Orangutangerna tar med rätta sin regnskog för given och de behöver den. Den är livsnödvändig. De överlever inte utan den. Vi kan välja någon annan vara eller avstå. Vi klarar oss ändå. Dessutom kan vi glädjas åt ett gott samvete om vi avstår palmoljeprodukterna. Gör det du med.

Bilden är lånad från News of the World.




~~~

Andra skriver: , , , , , , , , , , , , , ,

~~~

Inga kommentarer: