måndag 18 augusti 2008

Kalimantan

















Bilden är lånad från
www.destination360.com

~~~


jag inser,
mer och mer för varje dag,
att det inte är här jag är hemma

jag är inte hemma
mellan fyra väggar,
i kvävande, kväljande instängdhet,
i nordisk karghet och kyla


jag är hemma


under himmelshöga krontak
där mitt väsen smeks av regnskogens fukta,
omsluts av dess gröna blad,
porlar med i vilda bäckars flöden

där näshornsfåglars vingslag viner,
kungsfiskaren färgsätter vyn,
paradisfågeln stoltserar

där silverlangurer pilar mellan grenverken,
silkesapor ömmar för sina små,
sibetkatter smyger i grönskan

där ormar sakta ringlar sig fram,
trädgrodor gör spänstiga språng,
trädleoparder lurar i lövverket,
krokodiler kikar upp över vattenytan,
insekter vilar i varje vrå


jag är hemma


i eldfängda skogsmänniskors skugga




~~~

Läs vad andra skriver om: , , , , , , ,

~~~

3 kommentarer:

Angie Roger sa...

En underbar längtansdikt, att vara ett med naturen är den mest naturliga miljö att befinna sig i, det är så vi egentligen är födda till, frihet under våra vingar :)

S.A.I. Steve Lando sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
S.A.I. Steve Lando sa...

en härlig längtansfylld skrivelse som sätter sig där den skall, under kronverkets luktandes på blommorna så. Mycket fägrsamt fint illustrerat där regnskogens vind känns längs både näsa, öga o kind.