onsdag 14 december 2011

Säg NEJ, NEJ, NEJ till palmolja!

~~~


Jag har ju som bekant skrivit en del om palmoljan och hur odlingen av oljepalmerna påverkar regnskogarna och, bland otaliga andra djurarter, orangutangerna. I dag vill därför tipsa om sajten Say No To Palm Oil där du kan hitta mycket matnyttig information om palmoljan, dess olika namn och vilka produkter man bör undvika att köpa om man inte vill bidra till skövlingen av orangutangernas hemvist, regnskogen. Gå gärna in och läs i dag, i morgon kan det vara för sent.

Samtidigt vill jag påminna om mitt senaste inlägg och hoppas att du, ja, just du som läser det här, tar dig tiden, knappt fem minuter totalt, att skriva på namninsamlingarna som jag länkar till där. Allt för våra kusiner orangutangernas skull.


De fruktansvärda bilderna är lånade härifrån och visar palmoljans, det vill säga smågodisets, chipsens, kakornas, färdigmatens och hygienprodukternas*, dödliga och mindre smickrande baksida. Jag kan inte säga det många gånger nog, säg ett rungande och tydligt NEJ till palmolja.



*Ja, så klart inte alla varor av ovan nämnda produktgrupper, men tyvärr alldeles för många. Man får helt enkelt läsa ingredienslistorna och undvika de varor där man hittar någon form av palmolja bland ingredienserna.



~~~

Andra skriver: , , , , , , , , , , , , ,

~~~

1 kommentar:

nejtillpalmolja sa...

Min email adress är nu annbritthornljung@yahoo.com
Skulle aldrig köpa nåt med palmolja. Regnskogarna bränns ner och djuren som bor där har snart ingen stans att ta vägen