torsdag 1 april 2010

Påsken är inte bara solgul, glad och söt

~~~


Påsken är i det närmaste här, men jag vill ändå passa på att puffa för Djurens Rätts fem steg mot en djurvänlig påsk, och samtidigt uppmana er att inte fylla äggen med godis fullt av palmolja. Tyvärr ingår det vegetabilisk olja och/eller fett i de flesta godissorter och i de allra flesta fall, om inte alla, så är det palmolja. Jag tänker inte ta upp konsekvenserna av denna massförbrukning av palmolja igen, de som följer min blogg känner till dem, och de som vill läsa mer kan göra det här.

Du kan också ladda hem och läsa Djurens Rätts "Hönan eller ägget - en genomlysning av äggindustrin".

Något som jag på rak arm vet inte innehåller palmolja är de flesta mörka choklader, även Fazers vanliga mjölkchoklad, men så fort det tillkommer någon smaksättning såsom daimkulor, polkagrisbitar etc., så brukar produkten innehålla vegetabiliskt fett. Ahlgrens nya salta bilar och Malacos Djungelvrål innehåller inte heller någon palmolja. Det finns självklart annat som inte gör det heller, men jag har inte möjlighet att skapa en lista här i kväll. Det bästa är att kolla innehållsförteckningarna när ni köper godis, och det gäller även plockgodiset. Det tar inte många sekunder att ögna igenom innehållsförteckningarna, men det är ack så viktiga sekunder.

Alternativet är förstås att inte frossa i godis under påsken utan istället njuta av goda vänners sällskap, äta något gott ocn nyttigt, och gärna djurvänligt, och ha trevligt istället. Här kan du läsa om alla fördelar med ett gott skratt, så har du möjlighet så passa på att koppla av och ha roligt i helgen. Glad påsk!




~~~

Andra skriver: , , , , , , , , , , , , , , ,

~~~

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Glad och god påsk till dig också!

Lollo sa...

Bra att uppmärksamma att påsken inte behöver innebära frossande i ägg och godis! Fram för en mer djurvänlig påsk!!

Titta gärna in på min blogg för mer djurvänligt snack :)

mvh Lollo